Nicky van de Kerkhof

Deze week is onze collega Nicky aan de beurt. Nicky is onze vrolijke (Belgische) noot op de afdeling Telemonitoring. Ze is 29 jaar, houdt van sporten, lekker eten en gezellige avonden met haar vriendinnen.  Twee jaar geleden gooide ze haar leven volledig om en gaf haar baan als fulltime paardenverzorgster op en begon bij Total Care op de Customer Support afdeling. Een functie die aansloot bij de opleiding Medical Management Assistant die ze op dat moment volgde.

Wat is jouw functie nu en hoelang ben je inmiddels werkzaam bij Total Care?

‘Ik werk nu sinds twee jaar bij Total Care, en ben destijds begonnen op de Customer Support afdeling. Op deze afdeling ben je het eerste aanspreekpunt voor de patiënt als ze contact opnemen met Total Care. Bij Total Care werken we niet met keuzemenu’s wanneer je belt, maar kan iedere collega op de Customer Support je direct helpen met de therapie. Toen ik hier begon was ik ook nog bezig met mijn opleiding Medical Management Assistent, dus dat sloot mooi aan. Afgelopen jaar heb ik dan ook mijn afstudeeropdracht uitgevoerd binnen Total Care, met als onderwerp slaapapneu. Hier ben ik in augustus voor geslaagd en sindsdien is telemonitoring, het begeleiden van patiënten op afstand, ook mijn hoofdtaak.’

"Schroom niet om te bellen als je problemen ervaart. Daar zijn wij voor."

 

Wat deed je voordat je bij Total Care werkte?

‘Ik deed totaal iets anders. Ik werkte heel fanatiek bij een groot paardenbedrijf als paardenverzorgster. Ik verzorgde daar naast mijn eigen paard nog 45 andere paarden, zoals veulens en fokmerries. Je bent de hele dag fysiek en buiten bezig, ook in de koude wintermaanden. Dit werk heb ik jaren met liefde gedaan, maar ik was toe aan iets anders. Toen ik besloot het roer om te gooien was ik huiverig of ik wel kon wennen aan een kantoorbaan en het binnen zitten, maar de werkdagen vliegen voorbij. ’

 

Kun je uitleggen wat telemonitoring inhoudt en hoe jouw werkdag eruit ziet?

‘Telemonitoring is het begeleiden van patiënten op afstand. De CPAP-apparaten zijn tegenwoordig voorzien van de mogelijkheid om de therapie op afstand te volgen. Problemen kunnen we hierdoor eerder signaleren en de service optimaliseren. Wanneer op verzoek van de behandelend specialist instellingen gewijzigd mogen worden, kunnen we dit op afstand uitvoeren. Een afspraak in het ziekenhuis is dan niet meer nodig.

Hoe goed of slecht het eerste jaar van de CPAP therapie verloopt is vaak bepalend voor de therapietrouw voor de daarop volgende jaren. Wanneer patiënten de titratieperiode succesvol afronden, zien ze normaliter de behandelend specialist of de leverancier niet meer voor een tussentijdse  controle, maar enkel voor de jaarlijkse controle. Op de afdeling Telemonitoring controleren we extra. Als de resultaten tussentijds goed zijn doen we er niets mee, maar mochten er grote verschillen zijn dan nemen we even contact op. Deze patiënten weten dat we hun cijfers in kunnen zien en ervaren dat als een stukje veiligheid.’

‘Mijn werkzaamheden verschillen per dag.  Bij Total Care werken we met telefoondiensten, dus ik ondersteun nog regelmatig de Customer Support afdeling met het opnemen van de binnenkomende telefoon. De rest van de week werk ik echt vanuit mijn eigen agenda. Ik krijg verzoeken van artsen om rapporten te maken, deze lever ik op de afgesproken dagen aan. Daarnaast heb ik altijd verschillende belafspraken met patiënten staan en bel ik nieuwe patiënten na één week om te vragen hoe het met de therapie gaat.’

 

Waar zou jij je nog graag in willen ontwikkelen?

‘Ik zou graag meer kennis willen hebben van specifieke casussen en daarbij kennis over het behandelplan. Patiënten die bijvoorbeeld meerdere diagnoses hebben, patiënten waarbij de AHI ineens enorm omhoog schiet of patiënten die veel centrale apneus hebben. Ik wil weten waar het vandaan komt en aan welke ‘knopjes’ ik moet draaien om het voor de patiënt zo comfortabel en optimaal mogelijk in te stellen.’

 

Als je een patiënt iets mee zou kunnen geven, wat zou dat dan zijn?

‘Schroom niet om te bellen als je problemen ervaart. Daar zijn wij voor. Patiënten wachten vaak veel te lang met bellen als ze ergens last van of moeite mee hebben waardoor het probleem soms veel groter wordt. Dat is zonde en wij helpen iemand graag.’