• Persoonlijke begeleiding
  • 24/7 service
  • Snelle levering

Slaapapneu


Vind hier alle veelgestelde vragen omtrent slaapapneu en uw PAP-therapie. 

Slaapapneu

Slaapapneu is een slaapstoornis waarbij de ademhaling stopt gedurende de nacht. Als er gedurende de slaap minstens 5 ademstops per uur plaatsvinden die langer dan 10 seconden duren, kan het lichaam worden belast, doordat het onvoldoende voorzien wordt van zuurstof. Dit kan op langere termijn tot ernstige gevolgen voor de gezondheid leiden.
Indien u (extreem) snurkt, ademstops opmerkt, oververmoeid bent of om een andere reden denkt dat u last heeft van slaapapneu, kunt u het beste contact opnemen met uw huisarts. Uw huisarts zal u doorverwijzen naar een KNO-, longarts of neuroloog in het ziekenhuis. Vervolgens krijgt u een slaapregistratie. Mocht hieruit blijken dat u slaapapneu heeft, dan zal de specialist een aanvraag bij ons indienen voor een passende slaapapneu therapie.
OSA staat voor Obstructief Slaap Apneu. Er ontstaat gedurende de nacht een obstructie in de luchtwegen, wat tot ademstops leidt.

Er zijn verschillende PAP behandelingen om slaapapneu te behandelen.
Bij Continious Positive Airway Pressure (CPAP) is het apparaat ingesteld op één vaste druk, in tegenstelling tot Automatic Positive Airway Pressure (APAP) waarbij de druk variabel is en zich automatisch aanpast aan de ademhaling en benodigde druk. Een Bilevel Positive Airway Pressure (BI-PAP) biedt een dubbele druk en ondersteunt de ademhaling. Zo is de druk bij inademing hoger dan bij de uitademing, om uitademen makkelijker te maken. 

AHI is de afkorting voor Apneu Hypopneu Index.

We spreken van een apneu als er gedurende minstens 10 seconden een obstructie van minstens 90% van de luchtweg wordt gemeten.

We spreken van een hypopneu als er gedurende minstens 10 seconden een gedeeltelijke obstructie van minimaal 40% en maximaal 90% wordt gemeten.

De AHI wordt uitgedrukt in het aantal apneus en hypopneus per uur. Als u bijvoorbeeld een AHI van 5 heeft, betekent dat dat er gemiddeld 5 keer per uur een obstructie of vernauwing van de luchtweg heeft plaatsgevonden tijdens uw slaap.

Het doel van PAP-therapie is om het aantal ademstops en vernauwingen, en dus de hoogte van de AHI, omlaag te brengen om zo de risico's van ademstops te minimaliseren.

U bent therapietrouw wanneer de behandeling minstens 5 dagen per week, 4 uur per nacht wordt gebruikt. Dit is tevens het minimale gebruik dat de zorgverzekeraar hanteert om in aanmerking te komen voor vergoeding van de therapie.

Het is voor uw gezondheid aan te raden om uw apparaat elke dag te gebruiken, omdat bij geen gebruik van het apparaat de hoogte van de ademstops direct weer toeneemt. 

Algemene vragen - PAP-therapie

PAP-therapie tegen slaapapneu wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Enkel comfortartikelen zoals verwarmde slangen, reis apparatuur en CPAP-kussens worden niet door de zorgverzekeraar vergoed.

Titratie is een meting waarbij we de uiteindelijke druk van uw PAP-apparaat gaan bepalen. Het apparaat is ingesteld op een voorgeschreven druk. Er zijn echter verschillende factoren die ervoor kunnen zorgen dat de druk aangepast moet worden voor een effectieve therapie. Na enkele weken wordt het apparaat uitgelezen en wordt de druk bepaald waar u het meeste baat bij heeft.

Uw medisch specialist dient een aanvraag in voor uw therapie. Na ontvangst van de aanvraag zullen wij binnen twee werkdagen contact met u opnemen om een afspraak in te plannen voor het leveren van de apparatuur. 

Slaapapneu kan naast extreme vermoeidheid, ook concentratieproblemen geven wat beide bijdraagt aan het verminderen van de rijvaardigheid. Als u de diagnose Obstructief SlaapApneu (OSA) heeft en u nog geen effectieve behandeling krijgt, kan het zijn dat u niet mag autorijden. U kunt bij uw behandelend arts informeren of uw behandeling als effectief wordt beschouwd. Daarnaast kunt u uitgebreid informatie vinden op de website van het CBR.

Er zijn verschillende bijwerkingen die op kunnen treden bij PAP-therapie. De meeste bijwerkingen zijn van tijdelijke aard en treden op bij de start van uw therapie of door een plotseling verschil in weersomstandigheden, zoals luchtvochtigheid of temperatuur. We hebben de meest voorkomende bijwerkingen voor u uitgewerkt:

Neusklachten
Door uitdroging van de slijmvliezen kunnen er neusklachten (verstopte neus, niezen, korstvorming in de neus, bloedneus), neusverkoudheid of bijholteontstekingen optreden. Mocht u de bevochtiger nog niet gebruiken dan raden wij u aan om deze te gaan gebruiken. Mocht de bevochtiger al wel gebruiken dan raden wij u aan de stand van de bevochtiger hoger te zetten.

Maskerdrukplekken of huidirritaties
Er kunnen maskerdrukplekken/huidirritaties in het gezicht ontstaan door een niet goed passend of een verkeerd afgesteld masker. Wij raden u aan om de hoofdband van uw masker opnieuw af te stellen. U kunt de drukplekken insmeren met Sudocreme of Cavilon creme (op recept). Daarnaast zou u ook de druk op uw gezicht verminderen door een stuk zeemlerenlap of een neuspleister tussen uw gezicht en het masker te plaatsen. Zorg dat het masker altijd goed gereinigd is.

Pijn in bijholtes of spierpijn op de borst
Dit komt doordat het lichaam niet gewend is om tegen de overdruk uit te ademen. Zodra uw lichaam aan de druk gewend is zal de spierpijn verdwijnen. Oprispingen of winderigheid in de ochtend Dit komt waarschijnlijk doordat u tijdens de eerste weken wat lucht inslikt. Dit zal vanzelf overgaan.

Hoofdpijn of duizeligheid in de ochtend
Het zuurstofgehalte in uw bloed wordt door het gebruik van de apparatuur verhoogd. Dit kan tijdelijk hoofdpijn veroorzaken en deze zou na een paar weken weg moeten trekken. Indien bovenstaande klachten niet binnen een paar weken afnemen, neem contact op met uw behandelend arts.

Geïrriteerde ogen
Wanneer er lucht ontsnapt tussen de huid en het masker dan is er sprake van lekkage, de lucht kan dan in uw ogen blazen. Hierdoor kunnen uw ogen rood of dik worden of geïrriteerd aanvoelen. Controleer of het masker goed in elkaar zit, het komt wel eens voor dat de inzet van het masker niet goed vastgeklikt zit. Zorg ervoor dat u de hoofdband niet te strak aantrekt, hierdoor ontstaan er huidplooien en kan er lekkage langs het gezicht ontstaan. U kunt ook de hoofdbanden opnieuw afstellen en kijken of het dan beter gaat. Dit kunt u het beste liggend doen, zodat het masker ook daadwerkelijk afgesteld is op de manier hoe u slaapt.

Indien bovenstaande klachten niet binnen een paar weken afnemen, neem dan contact met ons op. Het kan voorkomen dat wij u vervolgens doorverwijzen naar uw behandelend arts.

U ontvangt jaarlijks een bericht voor de jaarcontrole. Deze ontvangt u per e-mail of per briefpost. 
Bij de jaarcontrole maken wij een slaaprapport op om te kijken of de drukinstellingen van uw PAP-apparaat nog juist voor u zijn en of u voldoende gebruik maakt van de therapie.
Heeft u toestemming gegeven om uw apparaat op afstand uit te lezen? Dan sturen wij u per e-mail onze bevindingen met het slaaprapport toe. 
Uiteraard is het altijd mogelijk om een telefonische of fysieke afspraak in te plannen.
U bent vrij om over te stappen van leverancier in Nederland. U vraagt bij uw huidige leverancier een overstapformulier aan en levert het getekend aan bij uw nieuwe leverancier. De nieuwe leverancier zal de overstap met u regelen.

Klik hier voor het overstapformulier.
Als u moeite heeft met uitademen, dan is de druk waar u tegen uit moet ademen waarschijnlijk te hoog. Indien u net gestart bent met de therapie, kan het zijn dat u nog moet wennen omdat u tegen een druk uitademt. 

Mocht dit aan blijven houden, neem dan contact met ons op.
Als u verkouden bent kunt u de therapie gewoon doorzetten mits u goed kunt blijven ademhalen. 
Indien neusspray verlichting geeft voor u, kunt u deze ook gebruiken in combinatie met de therapie. Houd hierbij het maximaal aantal dagen aan zoals in de bijsluiter omschreven. 

Mocht u het erg benauwd hebben dan raden wij u aan om de therapie een paar dagen te staken. 
Zodra de verkoudheid over is, kunt u de therapie weer hervatten.

Total Care heeft contracten met nagenoeg alle zorgverzekeraars in Nederland. We ontvangen automatisch bericht van uw overstap en zorgen ervoor dat de wijzigingen doorgevoerd worden in onze administratie. 

Ondanks dat we er naar streven om u zo goed mogeljk te begeleiden tijdens uw therapie kan het voorkomen dat u een negatieve ervaring heeft met betrekking tot onze service. 
Mocht u ergens ontevreden over zijn dan vernemen we dat graag van u. Uw feedback kan bijdrage aan het verbeteren van onze service.

Via het klachtenformulier vindt u alle informatie over het indienen van een klacht.

Middels een slaaponderzoek is slaapapneu bij u vastgesteld. De medisch specialist heeft hiervoor PAP-therapie voorgeschreven omdat u ademstops heeft tijdens uw slaap. 
Als u wilt stoppen met de slaapapneu therapie dan dient u dit kenbaar te maken bij uw behandeld arts. Uw behandelend arts zal samen met u de stopzetting van de therapie bespreken en Total Care van een stopverklaring voorzien. 

Na ontvangst van de stopverklaring zullen we contact met u opnemen om het apparaat te retourneren.

Slaapapneu therapie is een medische behandeling en stoppen met de behandeling kan gevolgen hebben voor uw gezondheid.
Onbehandeld slaapapneu verhoogt de kans op:

  • (Verkeers)ongevallen door vermoeidheid/concentratiegebrek; 
  • Depressies; 
  • Hartritmestoornissen; 
  • Diabetes; 
  • Schildklierproblemen; 
  • Hoge bloeddruk; 
  • Hart- en vaatziekten zoals een hartinfarct, herseninfarct en hersenbloeding.
Bespreek met uw arts of uw het PAP-apparaat mag gebruiken tijdens uw opname. Informeer hierbij ook naar de vereisten betreft het meenemen van het PAP-apparaat, zoals hygiëne.

Total Care is verplicht om zorgvuldig, veilig en vertrouwelijk om te gaan met het verzamelen, bewaren en beheren van uw persoonsgegevens. Deze gegevens zijn nodig om uw therapie zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Als u toestemming geeft kunnen wij als leverancier de nodige therapiegegevens communiceren naar bijvoorbeeld uw zorgverzekeraar of arts.

In het privacybeleid komt ook het delen met derden voor, u vindt deze regel in het privacybeleid omdat de hoofdverantwoordelijke voor alles op het gebied van ICT wordt ingehuurd door Total Care. Dat betekent dat hij een externe medewerker is en daardoor dus als derde wordt beschouwd.  Mocht u vragen hebben over of het niet eens zijn met ons privacybeleid, dan kunt u altijd contact opnemen met ons of de Autoriteit Persoonsgegevens.

Apparaat

Total Care levert diverse PAP-apparaten van  ResMed, Philips en Löwenstein. Welk apparaat u ontvangt hangt af van de afspraken die wij hebben met het ziekenhuis.
Er zijn per apparaat verschillende foutcodes en storingen die voor kunnen komen. Sommige meldingen kunt u zelf oplossen en voor sommige meldingen heeft u onze hulp nodig. Wij adviseren u om eerst de handleiding van uw apparaat te raadplegen. Deze vindt u op deze pagina.
Komt u er niet aan uit? Dan kunt u ons tijdens kantoortijden uiteraard bereiken via info@totalcaregroep.nl of 013-5313535.
Indien u de luchtstroom als te warm ervaart, kunt u de volgende acties ondernemen:
  • Controleer of de filter vies is, maak deze anders schoon of vervang de filter;
  • Controleer de bevochtigingsstand en zet deze - indien mogelijk - lager;
  • Zorg ervoor dat het PAP-apparaat niet te dicht bij de verwarming staat.
De instellingen in uw CPAP-apparaat zijn voorgeschreven door een medisch specialist. Het zelf wijzigen van de instellingen, wordt ten zeerste afgeraden en kan negatieve gevolgen hebben voor uw gezondheid. Als u problemen ervaart, neemt u contact op met onze customer support. 
Indien u de luchtstroom als te koud ervaart, kunt u dit oplossen door de temperatuur in uw slaapkamer te verhogen of uw slaapkamerraam te sluiten. Daarnaast kunt u de bevochtiger aan of hoger zetten.
Het is mogelijk om een tweede PAP-apparaat aan te kopen voor uw vakantieadres, tweede woning of andere redenen. U vraagt een offerte aan in de webshop van het gewenste apparaat of u neemt telefonisch contact op.
U kunt hiervoor een aantal dingen controleren:
  • Vul het waterbakje met water en laat het een kwartiertje op het aanrecht staan. Mocht het lekken dan zit er waarschijnlijk een scheurtje in het bakje en dient u contact met ons op te nemen via info@totalcaregroep.nl of 013-5313535.
  • Controleer de aansluiting van het waterbakje met het apparaat, de kans is aanwezig dat daar de plek zit waar water lekt en dat dit al verholpen is met het opnieuw plaatsen van het waterbakje.

Een goed onderhouden apparaat bevordert uw gezondheid en levensduur van het apparaat. De schoonmaakinstructies vindt u terug in de gebruikershandleiding die u bij uw apparaat heeft ontvangen.
In verband met hygiëne dient u het water dagelijks te verversen, dit voorkomt aanslag in het waterreservoir. Daarnaast is het verstandig om minimaal één keer per week het waterreservoir te reinigen met ontkalker of azijn, om kalkaanslag te voorkomen. Zorg er wel voor dat u hierna het waterreservoir goed uitspoelt, zodat u deze dezelfde dag weer kunt gebruiken. Tevens raden wij aan gedemineraliseerd water of gekookt en afgekoeld water te gebruiken, om kalk te voorkomen.

Het is belangrijk om te achterhalen waar het geluid vandaan komt. U kunt dit het beste doen door eerst de slang los te koppelen van het apparaat. Vervolgens zet u het apparaat aan en houdt u met uw hand de druk tegen die uit het apparaat komt.

Komt het geluid inderdaad uit het apparaat?
Controleer dan of de bevochtiger gevuld is, goed in elkaar zit en of deze goed in het apparaat is geschoven. 
Probeer te lokaliseren waar het geluid precies vandaan komt.

Hoort u het geluid dat u in eerste instantie hoorde niet meer? 
Dan kunt u ervan uit gaan dat het probleem waarschijnlijk in de slang of het masker zit.
Controleer dan of het masker goed in elkaar zit en controleer of de slang goed is aangesloten of dat deze misschien kapot is.

Moet er iets vervangen worden of komt u er toch niet helemaal uit dan bent u natuurlijk altijd vrij om contact met ons op te nemen.

Wij raden u aan om gedestilleerd, gedemineraliseerd of afgekoeld gekookt water te gebruiken. Dit water verkleind de kans op kalkvorming.
Afhankelijk van het type PAP-apparaat, kunt u uw therapie monitoren via het apparaat zelf, een applicatie of desktop. Bekijk hiervoor de gebruikershandleiding. 
U krijgt een medisch hulpmiddel van ons in bruikleen. Dat houdt in dat het apparaat in eigendom blijft van Total Care en dat u het leent. In een bruikleenovereenkomst staan verschillende regels opgesteld waar u zich aan moet houden om zo optimaal gebruik te maken van de levensduur van het apparaat. Mocht de apparatuur schade oplopen door uw nalatigheid, kunnen wij deze schade op u verhalen.

Applicaties

Philips DreamStation 1 en 2 – DreamMapper (mobiele applicatie)
ResMed AirSense 10 en 11 – MyAir (mobiele applicatie)
Löwenstein Prisma Smart Max - Prisma App (mobiele applicatie)

Optioneel: ResMed AirMini - AirMini (mobiele applicatie)
De applicaties vindt u middels de zoekfunctie in de Google Playstore of Appstore.
U doet er verstandig aan om eerst de hulppagina van de applicatie zelf te raadplegen. 
Mocht u problemen hebben met de koppeling van uw applicatie, dan kunt u eventueel ons YouTube kanaal raadplegen. De correcte links vindt u hieronder. 

Löwenstein:

Masker

Samen met een deskundig OSA-consulent, bekijkt u de opties voor een geschikt masker. Hierbij wordt rekening gehouden met uw wensen en behoeften.
Om ervoor te zorgen dat uw masker goed op uw gezicht afsluit, dient u het masker goed te onderhouden. Dit begint met de juiste reiniging. Hieronder leest u de stappen voor het reinigen van uw masker:
  • De zachte delen van het masker die de huid raken, de maskerinzet, de kussentjes van de voorhoofdsteun en de neusdopjes dienen elke dag gereinigd te worden. Dit kunt u doen met warm water en afwasmiddel. 
  • De harde delen van het masker, het frame, dient minstens eenmaal in de week gereinigd te worden met afwasmiddel.
  • De hoofdbanden kunnen in een handwas gewassen worden, dit kunt u doen met warm water en afwasmiddel. De hoofdband dient één keer per week gereinigd te worden. Let op: laat het klittenband van de hoofdband tijdens het wassen gesloten.
  • Gel inzetstukken kunnen gereinigd worden met warm water en afwasmiddel. Droog de inzet af, niet te hard anders wrijft u de beschermlaag kapot.
  • Indien uw masker grijze foam inzetstukken bevat, dan dient u deze uitsluitend met een vochtige doek te reinigen. Nooit afspoelen onder de kraan.
Als u ontevreden bent over uw masker, maakt u dit kenbaar. Wij zullen samen met u kijken naar de gewenste oplossing. 
Als een onderdeel van uw masker is afgebroken, neemt u contact op met de customer support.
Dat kan via 013-5313535, info@totalcaregroep.nl of via de chat. 
Vervelend dat uw masker lekt. U kunt proberen of de volgende stappen verschil voor u uitmaken:
  • Controleer of het masker goed in elkaar zit en voornamelijk of de maskerinzet goed in het frame geklikt zit;
  • Reinigt u het siliconen gedeelte van uw dagelijks met lauwwarm water en een drupje afwasmiddel? Dit draagt bij aan een betere aansluiting van het masker op uw gezicht;
  • Probeer uw hoofdband opnieuw af te stellen. Dit kunt u het beste liggend doen, zodat het masker op de juiste manier aansluit. De hoofdband mag niet te strak zitten, omdat hierdoor huidplooien ontstaan wat lekkage kan veroorzaken.
Mocht bovenstaande niet helpen en blijft u problemen behouden? Neem dan contact met ons op.
Als u last heeft van een droge en/of kapotte neus, kan het verhogen of verlagen van de bevochtiging helpen. Daarnaast kan Nisita neuszalf een oplossing bieden.
De kans is groot dat het koppelstukje van uw oude masker nog in de slang zit. U kunt dit controleren door beide uiteindes van de slang vast te pakken en in te knijpen. Als dit aan één kant niet lukt, betekent dit dat het koppelstukje van uw vorige masker nog aangesloten zit. U kunt deze het beste losmaken door het harde gedeelte (het koppelstukje) in de ene hand en het rubberen gedeelte van de slang vast in de andere hand vast te pakken. U maakt een knikbeweging en dan komt het koppelstukje uit de slang. U kunt nu uw nieuwe masker aansluiten.

De gaatjes in het masker zijn voor de ventilatie en zodat de overdruk eruit kan. U mag deze gaatjes niet afplakken.

Als u het masker niet meer goed in elkaar krijgt dan is het aan te raden om de product pagina van uw masker op te zoeken in onze webshop. Bij verschillende maskers hebben we namelijk video's staan waarop te zien is hoe u het masker weer in elkaar kunt zetten. U vindt de video onderaan de pagina van het masker.

Mocht het na het zien van de video's nog steeds niet lukken neem dan contact met ons op.

Het kan zijn dat dit te maken heeft met gewenning. U kunt proberen of het voor u helpt om overdag te oefenen met het masker, wanneer u bijvoorbeeld TV aan het kijken bent. Op deze manier kunt u wennen aan het dragen van een masker.

Mocht het gevoel aanwezig blijven, neem dan contact met ons op zodat we naar een passende oplossing kunnen zoeken.

Bevochtiger

U kunt hiervoor een aantal dingen controleren:
  • Vul het waterbakje met water en laat het een kwartiertje op het aanrecht staan. Mocht het lekken dan zit er waarschijnlijk een scheurtje in het bakje en dient u contact met ons op te nemen via info@totalcaregroep.nl of 013-5313535.
  • Controleer de aansluiting van het waterbakje met het apparaat, de kans is aanwezig dat daar de plek zit waar water lekt en dat dit al verholpen is met het opnieuw plaatsen van het waterbakje.

In verband met hygiëne dient u het water dagelijks te verversen, dit voorkomt aanslag in het waterreservoir. Daarnaast is het verstandig om minimaal één keer per week het waterreservoir te reinigen met ontkalker of azijn, om kalkaanslag te voorkomen. Zorg er wel voor dat u hierna het waterreservoir goed uitspoelt, zodat u deze dezelfde dag weer kunt gebruiken. Tevens raden wij aan gedemineraliseerd water of gekookt en afgekoeld water te gebruiken, om kalk te voorkomen.
Wij raden u aan om gedestilleerd, gedemineraliseerd of afgekoeld gekookt water te gebruiken. Dit water verkleind de kans op kalkvorming.

Filters

Het regelmatig controleren, schoonspoelen of vervangen van uw filter, draagt bij aan uw gezondheid en de levensduur van het PAP-apparaat. Afhankelijk van het type apparaat en filter vervangt u de filters zoals beschreven in de gebruikershandleiding.
Jaarlijks ontvangt u een filterset van Total Care. Deze filterset bevat voldoende filters voor het gehele jaar. Mocht u extra filters willen hebben, dan zijn deze verkrijgbaar via de webshop.
Het vervangen van de filters verschilt per apparaat. U kunt hiervoor het beste de gebruikershandleiding raadplegen.

Slang

Als uw slang kapot is, neemt u contact op met de customer support.
Dat kan via 013-5313535, info@totalcaregroep.nl of via de chat. 
U heeft hoogstwaarschijnlijk last van condensvorming in uw slang. Dit komt omdat de lucht in de slang een hogere temperatuur heeft dan de temperatuur in uw slaapkamer. 
Er zijn een aantal oplossingen voor dit probleem, namelijk:
  • Verlaag de bevochtigingsinstelling;
  • Verhoog de temperatuur in de kamer; 
  • Aanschaffen van een slanghoes of verwarmde slang; 
Via onderstaande links komt u bij de slanghoezen en verwarmde slangen uit.
Slanghoezen
Verwarmde slangen
De verwarmde slangen worden helaas niet vergoed.
Spoel de slang met lauwwarm water door met een drupje afwasmiddel en laat vervolgens goed drogen.
We hebben eventueel ook een reinigingsborstel die u kan helpen bij het schoonmaken van uw slang.

Op reis

Wij adviseren u om uw PAP-apparaat altijd mee te nemen op vakantie. Het is namelijk zeer belangrijk dat u elke nacht uw therapie volgt, dit zorgt er namelijk ook voor dat u meer energie hebt voor tijdens uw reis. Maar hoe kunt u dit in goede banen leiden en zonder problemen uw PAP-apparaat mee op vakantie nemen? Hieronder een aantal tips. Tevens vindt u op ons YouTube kanaal een video met tips en een inpaklijst.
 
  1. Wij kunnen u voorzien van een douaneverklaring waarin de naam en serienummer van uw apparaat en masker staan. Ook is de douaneverklaring voorzien van een verklaring die aan geeft dat u het slaapapneu apparaat nodig heeft voor uw gezondheid. Hierdoor kunt u bij vragen altijd laten zien wat voor apparaat u bij zich heeft en waarvoor u deze nodig heeft. Daarnaast staat in de verklaring een uitleg over waarom het apparaat als handbagage meegenomen dient te worden. 
  2.  Neem vooraf contact op met uw vervoerder, zo komen u en de vervoerder niet voor verrassingen te staan. Geef bij hen aan dat u een slaapapneu apparaat wilt vervoeren. Mocht u gaan vliegen dan dient u het apparaat als handbagage mee te nemen. Gezien het feit dat het om een medisch apparaat gaat mag u deze normaliter als extra handbagage meenemen. Houd er rekening mee dat als u het apparaat wilt gebruiken bij lange vluchten dat u dit vooraf overlegd met de reismaatschappij zodat u vooraf weet waar u aan toe bent.
  3.  Informeer voor dat u op reis gaat wat voor stekker u op uw bestemming nodig heeft om uw apparaat te kunnen gebruiken. Het kan zijn dat u een reisstekker nodig heeft om uw apparaat aan te kunnen sluiten op het stopcontact. Denk hierbij ook aan de verschillende voltages in het land van bestemming. Het kan zomaar zijn dat u op uw plaats van bestemming andere voltages ontvangt dan hier in Nederland. Normaliter kunnen de apparaten automatisch omschakelen naar de juiste voltage, maar het kan geen kwaad om dit te controleren. 
  4.  Het kan zomaar zijn dat er geen stopcontact vlak bij uw slaapplek zit, zorg er daarom altijd voor dat u een verlengsnoer met zich mee brengt. 
  5.  Mocht uw bestemming een warmer klimaat hebben dan in Nederland dan is het vaak niet nodig om uw bevochtiger mee te nemen. De luchtvochtigheid is in warme landen vaak hoger waardoor klachten betreffende droge lucht vaak niet aan de orde zijn. Bijkomend voordeel is dat het apparaat zonder bevochtiger een stuk lichter, kleiner en makkelijker te vervoeren is. 
  6. We hopen natuurlijk dat uw reis zonder problemen verloopt, maar mocht uw apparaat onverhoopt gestolen worden dan dient u ter plaatse aangifte te doen bij de plaatselijke politie. Tevens kunt u contact met ons opnemen, dan kunnen we ervoor zorgen dat we een oplossing vinden voor het voortzetten van uw therapie.
  7. Wij adviseren u om de volgende spullen mee te nemen in geval van nood:
    • Wereldstekker, voor het aansluiten van uw apparaat op stroom;
    • Ducttape, voor als uw slang of masker scheurt;
    • Accu, voor als u zonder stroomvoorziening overnacht;
    • 12 voltstekker als u reist met een camper, caravan of boot; 
    Een accu of 12 voltstekker wordt niet vergoed door uw zorgverzekeraar en kunt u aanschaffen in de webshop. 
Een PAP-apparaat neemt u mee als handbagage. Voor het gebruik van het PAP-apparaat gedurende de vlucht, neemt u van te voren contact op met de vliegmaatschappij voor de mogelijkheden. 

Gebruik tijdens de vlucht
Bij een korte vlucht heeft u uw PAP-apparaat niet nodig, omdat de slaaptijd kort is. Door de rechtop zittende positie is de kans op ademstilstanden minder, waardoor u minder last heeft van ademstilstanden. 
Wilt u bij een lange vlucht wel gebruik maken van uw therapie, zodat u niet gebroken aankomt op uw bestemming? Wij raden u aan direct na het vastleggen van uw vliegreis direct contact op te nemen met de vliegmaatschappij,  zodat u kunt vragen naar een beschikbare plaats met stroomvoorziening of toestemming krijgt voor het gebruik van een accu. De vluchtmaatschappij kan daarbij aangeven of u gebruik moet maken van een omvormer of een 12 volt stekker.  
Een omvormer of 12 volt stekker wordt niet vergoed binnen de therapie en kunt u aanschaffen in de webshop. 


Als uw apparaat een foutcode geeft of helemaal niet werkt, neemt u contact op met de customer support 013 - 531 35 35. 

Wij adviseren u extra ducttape mee te nemen voor uw vakantie. Als uw slang of masker scheurt, kunt u mogelijk het product tijdelijk herstellen. Als dit niet mogelijk is, neemt u contact op met onze customer support voor een oplossing. Verzendkosten buiten Nederland zijn voor eigen kosten. Daarbij zijn wij niet aansprakelijk voor de levertijd en afhankelijk van derden.