• Persoonlijke begeleiding
  • 24/7 service
  • Snelle levering

Apparaat

Total Care levert diverse PAP-apparaten van  ResMed, Philips en Löwenstein. Welk apparaat u ontvangt hangt af van de afspraken die wij hebben met het ziekenhuis.
Er zijn per apparaat verschillende foutcodes en storingen die voor kunnen komen. Sommige meldingen kunt u zelf oplossen en voor sommige meldingen heeft u onze hulp nodig. Wij adviseren u om eerst de handleiding van uw apparaat te raadplegen. Deze vindt u op deze pagina.
Komt u er niet aan uit? Dan kunt u ons tijdens kantoortijden uiteraard bereiken via info@totalcaregroep.nl of 013-5313535.
De instellingen in uw CPAP-apparaat zijn voorgeschreven door een medisch specialist. Het zelf wijzigen van de instellingen, wordt ten zeerste afgeraden en kan negatieve gevolgen hebben voor uw gezondheid. Als u problemen ervaart, neemt u contact op met onze customer support. 
Indien u de luchtstroom als te warm ervaart, kunt u de volgende acties ondernemen:
  • Controleer of de filter vies is, maak deze anders schoon of vervang de filter;
  • Controleer de bevochtigingsstand en zet deze - indien mogelijk - lager;
  • Zorg ervoor dat het PAP-apparaat niet te dicht bij de verwarming staat.
Indien u de luchtstroom als te koud ervaart, kunt u dit oplossen door de temperatuur in uw slaapkamer te verhogen of uw slaapkamerraam te sluiten. Daarnaast kunt u de bevochtiger aan of hoger zetten.
Het is mogelijk om een tweede PAP-apparaat aan te kopen voor uw vakantieadres, tweede woning of andere redenen. U vraagt een offerte aan in de webshop van het gewenste apparaat of u neemt telefonisch contact op.
Een goed onderhouden apparaat bevordert uw gezondheid en levensduur van het apparaat. De schoonmaakinstructies vindt u terug in de gebruikershandleiding die u bij uw apparaat heeft ontvangen.
U kunt hiervoor een aantal dingen controleren:
  • Vul het waterbakje met water en laat het een kwartiertje op het aanrecht staan. Mocht het lekken dan zit er waarschijnlijk een scheurtje in het bakje en dient u contact met ons op te nemen via info@totalcaregroep.nl of 013-5313535.
  • Controleer de aansluiting van het waterbakje met het apparaat, de kans is aanwezig dat daar de plek zit waar water lekt en dat dit al verholpen is met het opnieuw plaatsen van het waterbakje.

In verband met hygiëne dient u het water dagelijks te verversen, dit voorkomt aanslag in het waterreservoir. Daarnaast is het verstandig om minimaal één keer per week het waterreservoir te reinigen met ontkalker of azijn, om kalkaanslag te voorkomen. Zorg er wel voor dat u hierna het waterreservoir goed uitspoelt, zodat u deze dezelfde dag weer kunt gebruiken. Tevens raden wij aan gedemineraliseerd water of gekookt en afgekoeld water te gebruiken, om kalk te voorkomen.

Het is belangrijk om te achterhalen waar het geluid vandaan komt. U kunt dit het beste doen door eerst de slang los te koppelen van het apparaat. Vervolgens zet u het apparaat aan en houdt u met uw hand de druk tegen die uit het apparaat komt.

Komt het geluid inderdaad uit het apparaat?
Controleer dan of de bevochtiger gevuld is, goed in elkaar zit en of deze goed in het apparaat is geschoven. 
Probeer te lokaliseren waar het geluid precies vandaan komt.

Hoort u het geluid dat u in eerste instantie hoorde niet meer? 
Dan kunt u ervan uit gaan dat het probleem waarschijnlijk in de slang of het masker zit.
Controleer dan of het masker goed in elkaar zit en controleer of de slang goed is aangesloten of dat deze misschien kapot is.

Moet er iets vervangen worden of komt u er toch niet helemaal uit dan bent u natuurlijk altijd vrij om contact met ons op te nemen.

Wij raden u aan om gedestilleerd, gedemineraliseerd of afgekoeld gekookt water te gebruiken. Dit water verkleind de kans op kalkvorming.
Afhankelijk van het type PAP-apparaat, kunt u uw therapie monitoren via het apparaat zelf, een applicatie of desktop. Bekijk hiervoor de gebruikershandleiding. 
U krijgt een medisch hulpmiddel van ons in bruikleen. Dat houdt in dat het apparaat in eigendom blijft van Total Care en dat u het leent. In een bruikleenovereenkomst staan verschillende regels opgesteld waar u zich aan moet houden om zo optimaal gebruik te maken van de levensduur van het apparaat. Mocht de apparatuur schade oplopen door uw nalatigheid, kunnen wij deze schade op u verhalen.